De vraag is en blijft, voor mij, of communicatie het belangrijkste is om verbinding tot stand te brengen? Ik denk namelijk dat dat zo is. Zonder communicatie geen beweging is mijn overtuiging. Dus, ook alle interactie tussen mensen begint met communicatie. Zijn we dat met elkaar eens?
Zonder communicatie blijft actie uit en bereiken we geen voortgang in de doelen die we nastreven. Privé of zakelijk maakt daarin geen verschil. We moeten met elkaar communiceren. Dat kunnen we dan maar beter goed, regelmatig en gevarieerd doen. Zeker op het zakelijke vlak. Want als je als ondernemer of bedrijf niet laat weten dat je ‘bestaat’, hoe komt dan de nodige en gewenste interactie tot stand? ‘Inderdaad, die komt dan niet tot stand’.
En het is zo eenvoudig om communicatie niet te doen. Ik snap dat ook, heel goed zelfs. Als je druk bent met je business, met je klanten dan is die business op dat moment ook het belangrijkste. Daarover geen misverstand. En zolang de business goed blijft lopen, zal die communicatie een onderdeel zijn dat misschien voortgeduwd blijft worden. Maar wat te doen als de business een boost nodig heeft, of als het even wat minder gaat? Als je dan pas gaat ‘draaien’ aan de communicatieknop ben je eigenlijk te laat. De achterstand is dan te groot, en het kost tijd om die achterstand in te halen. Terwijl dat juist eenvoudig te voorkomen is.
De oplossing is zo eenvoudig dat iedereen die zelf kan verzinnen. Maar laat ik die deur maar eens intrappen. Breng simpelweg regelmaat aan in de communicatie die jouw business nodig heeft.
Voeg daar voldoende variatie aan toe, gecombineerd met lekker leesbare en begrijpelijke teksten en dan ben je er eigenlijk al.
Maar dan de component tijd. Hoe lastig blijft het om er tijd voor vrij te maken? Heel lastig dat blijkt dus in de praktijk maar al te vaak. Zou het inhuren van externe hulp een oplossing zijn? Dat heb ik me afgevraagd voordat ik met Marco Communicatie begon. Omdat ik ervan overtuigd ben dat externe hulp van meerwaarde is voor jouw communicatiebeleid, aanpak en uitvoering. Voor het hele pakket dus. Hoe gaaf is het als we door gezamenlijk inspanning jouw bedrijf, product en dienst door middel van communicatie naar een beter en waardevoller niveau brengen.
Dus, kom er je er zelf niet uit, heb je geen tijd, zin, of ontbreekt de nodige kennis. De reden is echt onbelangrijk. Want wat belangrijk is dat er een oplossing is. Kijk maar eens op mijn website als je even tijd hebt. Misschien ligt de oplossing voor jouw bedrijf wel binnen handbereik. Ik denk en doe graag met je mee. Ik hoop je snel te spreken.
Marco van de Hoef
Marco Communicatie
6 september 2021
